Chevrolet Aveo (2006)
2006.08.26. 10:56
Az Aveo levizsgzott, vlhetleg egy cserebogr ellen sem nyjt biztonsgos menedket. Extrovertlt aut, a bennlk biztonsga kevss rdekli, viszont bartsgosan bnik az elgzolt gyalogosokkal. A gyerekekkel is viszonylag elnz, de felnttknt jobb eltte lenni, mint benne.
Frontlis s oldals tkzsvdelem |
 |
 |
 |
 |
 |
Gzolsi rizikfaktor |
 |
 |
 |
 |
Gyermekbiztonsgi vdelem |
 |
 |
 |
 |
 |
Teszteredmnyek: sszests: 21 Frontlis: 3 (19%) Oldals: 17 (94%) Biztonsgiv-emlkeztet: 1 Gyermekbiztonsg: 31 (63%) Gyalogosbiztonsg: 19 (53%)
 Mr a nemzetkzi bemutatn reztk: az Aveo nem pp a legkorszerbb aut a piacon. Az EuroNCAP ezt a trsteszten sikeresen be is bizonytotta, 1999 ta nem szletett ilyen rossz eredmny a kategriban. Rosszabb meg soha. (Szintn msfl csillagosok: Hyundai Accent '98, Mitsubishi Lancer '97, Nissan Almera '99, Suzuki Baleno '98) Kt csillag, ebbl is az egyik utlag megvonva - az Aveo nem a biztonsgra trekvk autja. A teszteredmnyeket elemezve gy tnik, mintha frontlis tkzs esetn vdelem helyett prbln szndkosan megbntetni a vezett, amirt nem figyelt jobban a szembejvre. Gyermekvdelem tern gyenge tlagos, az elgzolt gyalogosok vdelmt illeten tlag feletti eredmnnyel szerepelt az Aveo.
 |
 |
 |
Srls eslye a sofrn frontlis tkzs esetn |
Srls eslye az utason frontlis tkzs esetn |
Srls eslye a sofrn oldaltkzs esetn |
Az EuroNCAP 1,4 literes, SX2 felszereltsg, balkormnyos Avekat trt. Az 1134 kilogramm tmeg szedn biztonsgi felszereltsge minden katalguslapozgatt meggyzne: frontlgzsk mindkt ell lnek, oldal- s fejlgzskok, ver-hatrolk s elfesztk az els lseken, ISOFIX csatolrendszer a hts kls lhelyeken (a KL1SF697J6B009415 alvzszmtl flfel fels rgztsi pontokkal kiegsztve). Az aut a vezet be nem csatolt vre hangjelzssel figyelmeztet. Mindez azonban egy olyan labilis kasztniba kerlt, hogy az autnak sikerlt minimlis passzv biztonsgi rendszerekkel felszerelt, nyolc-kilenc ves koreai s japn kategriatrsak eredmnyt hoznia a teszten.
 Nem kr tbb kenyeret A 64 km/h sebessggel lezajl fltfedses frontlis tkzs ezredmsodpercei alatt flelmetes dolgok trtntek a kabinban. A kormny 13 s fl centit mozdult htra, kettt fel, egyet balra, sikeresen tmadva a vezet mellkast s fejt egyarnt. Lgzsk ide vagy oda, a prbababa alaposan meg is ttte magt rajta, annyira, hogy felstestvel elgrbtette a karimt. Az A-oszlop 14,9 millimterrel kerlt htrbb, gy az utascella veszlyes mrtkben deformldott, az Aveo nem egy tllkapszula. Ha l ember l a bbu helyn, szinte bizonyos, hogy letveszlyes srlseket szenved az tkzsben: a hallos fenyegetst az NCAP az sszpontszm alapjn egybknt megrdemelt msodik csillag thzsval bntette.
 zz-porr Nem mintha ezek utn mg nagy jelentsge lenne, de a lbtrben is rmiszt helyzet alakult ki. A kuplung 23,7 centivel hajlott htra, msfllel felfel, trve-zzva, karistolva a vezet lbfejt s lbszrt. A marcangolsba a biztostktbla, a kormny magassgllt szerkezete s maga a kormnyoszlop is beszllt. A bels oldalon mg rosszabb volt a helyzet, itt a kzpkonzol vza trt-zzott, amit rt. Az Aveo lbfej- s bokavdelmt az NCAP 0 pontra rtkelte.
Az mondjk, a szemlyautkban az anysls a legveszlyesebb hely, de ezttal az utas szta meg knnyebben a karambolt (igaz, az ellenl nem az oldaln csapdott be). A vezet mellkast, jobb combjt s lbfejt a gyakorlatilag biztos slyos srlst jelz pirossal szneztk az illusztrcin, csak nyaka, feje s hasrege maradt gy-ahogy psgben a csatt utn. Utasa viszont, ha csak "hatreset" szintjn vdett combjn nem keletkezett fatlis srls, mondjuk egy j kis trmetszs, j esllyel ki tud mszni a roncsbl, hogy megprblja mestersges llegeztetsben rszesteni a sofrt s hvja a mentket. Ez is valami.
 Nyugodtan alhat Az oldaltkzsen furcsamd nem teljestett rosszul az Aveo. 50 km/h sebessggel rkez msik aut, vagy 29 km/h sebessggel oszlopba csapds esetn a lgzskok rendeltetsszeren nylnak, a becsapds oldaln l utaz terhelsi rtkei az elviselhet szint alatt maradnak. Ht bizony, egy j kis oldalmerevts s pr pirotechnikai csomag elhelyezse egy mr meglv karosszriban (ngyajts Kalos) egyszerbb feladat a gyrtnak, mint a gyrdzna teljes jratervezse. Vdelmi teljestmny: 94%. Az sszestsben akr hrom csillag is sszejhetne, de az NCAP rtkelrendszere nem engedi, hogy valamely versenyszmban vgletesen gyengn szerepl autk tlagosnak tnjenek az autvsrlk szemben.
 Egsz jl megszta Szleik let-hall harct a gyerekek viszonylagos biztonsgbl nzhetik vgig az Aveo hts lsrl. A Britax-Rmer biztonsgi lsekbe csatolt aprsgok feje, mellkasa sem a frontlis, sem az oldaltkzses teszten nem kapott slyos terhelst. Az NCAP nem is annyira a gyerekek effektv vdelmi hinyossgai miatt rtkelte csak hrom csillagra az eredmnyt, hanem bizonyos informcis hinyossgok miatt. Az utasoldali napellenzn van figyelmeztet cmke a bekapcsolt lgzsk s a gyerekls inkompetencijrl, de a lgzskot hatstalant kapcsol megtveszt; nem egyrtelm, mikor les a lgzsk s mikor alszik. Szintn nehz a hts fels rgztsi pontok felfedezse a krpitban.
Ha egy Aveo volnja mg knyszerlnk, s 40 km/h sebessggel haladva egyszer csak azt vesszk szre, hogy pp leugrott elnk egy figyelmetlen gyalogos, jobbra nem tudunk kerlni a magas padka miatt, szembl viszont jn valami (brmi Trabanttl Kamazig, az Aveban mindegy), ne ttovzzunk. Igyekezznk kzpre venni a gyalogost, a lmpk eltt kevsb vastag, prnzott a lkhrt, viszont a htmaszk finoman fogadja majd a nekivgd testet. A motorhztetn sem fog nagyot koppanni a szeleburdi jrkel, a kzps hosszanti svban rugalmas fellet fogadja. Veszlyt csak a srhnyk lemezeinek fels le jelent.
|