Honda CB 1300 teszt
2006.06.04. 17:34
Mieltt elhoztuk volna a "nagy vasat" a Hondtl, eltndtem kicsit, hogy mi is vr rnk. Azt gondoltam, hogy a CB 1300 egy a mi sportmotorokhoz szokott seggnknek tl nehz slelet, hagyomnyos hts rugstaggal, s szrny fkekkel. Szval meg volt rla a vlemenyem.
Miutn meglttam a gpet lben is, mr megrtettem, hogy mirt nevezik ezeket a motorokat "BIG BIKE"-nak. Ht mit is mondjak, a nv nagyon tall. A gp mretei tovbbra is azt sugalltk nekem, hogy j lesz vigyzni vele, mert a testnedvekkel egytt vagy 255 kils tmeget nem lesz egyszer mozgatni. De hagyjuk a felttelezseket, s prbljuk ki a verdt. A hrom napos hajtvadszat sorn, a gpet alapos prbnak vetettk al, hogy minden ernyre s hibjra fny derljn. Ebben volt lass barangolstl kezdve, az autplys szguldozson s dinamikus orszgti motorzson keressztl, a vrosi ttyrgsig minden, amivel egy motoros tallkozhat.
Jjjenek teht a tapasztalataink szp sorjban.
A klcsnnyel nem is foglalkoznk sokat, mert a kls megtlse mindig is szubjektv dolog volt, most sincs ez mskpp. Van akinek tetszik a gp s van akinek nem, ezt mindenki dntse el maga. Elg annyit mondanom rla, hogy a Honda a tervezskor, a mai technikai elvrsokat figyelembe vve, prblt h maradni a hagyomanyos csupasz motorok formavilghoz. A gpen bartsgos lhelyzet fogadja a piltt s utast, m nem az a kimondottan trs testtarts, ami az enyhn felhzott lbtartnak ksznhet. Azonban mg ms is ksznhet neki, mgpedig az, hogy pr ra utn elfrad az ember lba, s jhetnek a szoksos tornagyakorlatok. s hogy milyen a masina? A gp pccre indul, nem is csoda, hiszen a CB is megkapta a Honda PGM-FI elektronikus befecskendez rendszert. Itt mindjrt meg is emltenk egy olyan rszletet, amit rgtn nem is vettem szre rajt, hiszen fel sem merlt bennem, hogy egy befecskendezs motoron keresglnem kne. A gpet meglep mdon kzi szivatval lttk el, amire viszont ilyen szp idben nem volt szksgnk. A motor jrsa nagyon selymes s halk tudjatok olyan mikor az a pack a motorok hangjat utnozza. Halk, csakgy, mint a vltja, ami mindemellett mg nagyon pontosan kapcsolhat is, olyan amilyet a Hondtl megszokhattunk. Szerencsre a kuplung is hidraulikus, igy nem eshet meg velnk az, hogy fl nap utn gy bedurran az alkarunk, mintha egsz nap csak fnyeztk volna a ... kipufogt. Hlyn hangzik, de a blokkrl nem is tudnk rosszat mondani. Van benne power s nyomatk bven, annyi, hogy mg egy aut is megirigyelhetn. A motort igazndibl egy villanymotorhoz tudnm hasonltani, hiszen mr alapjrattl csak tol, tol s tol egszen a leszablyzsig.
Mint tudjuk, a bika motor nem r semmit, ha nem tudjuk az ert tvinni a talajra. Ennek rdekben a Honda htul kt hagyomnyos Showa rugstaggal ltta el a futmvet, ell pedig 43 mm-es teleszkpvillkat alkalmaztak. Mr rgtn az elinduls utn meglepdve tapasztaltam, hogy mennyire knnynek tnik a gp, olyan mitha hirtelen leadott volna 20-30 kilt. A Honda itt is j munkt vgzett. A motor stabil, ugyanakkor knnyen irnythat (ritka prosts), dnthet egyik oldalrl a msikra, ha gy tarja kedvnk, akkor egszen a gumi peremig. gy nincs is az embernek ms dolga, mint hogy felkapcsol tdikbe, s falja a kilmtereket. A futm egyetlen gyenglye szerintem, hogy vgsebessg krnykn, azaz 240-nl az eleje kicsit imbolyog, no meg le akar tpni a szl a motorrl ;). Persze ha nem vagy akkora idita mint mi, s nem szguldozol 240-nel az autplyn, akkor ezt gysem fogod megtapasztalni. Azrt, ha gyorsan msz, akkor gondolom nem gy akarsz majd megllni, hogy megvrod, amig kifogy a nafta, hanem a fket hasznlod. A CB 1300 esetben nem kell flned semmitl, hiszen a fkrendszer elg j ajnllevllel rendelkezik, ugyanis a fireblade-rl szrmazik. Ami az RR-en mr jl bevlt, most sem okoz csaldst, jl emszti fel a mozgsi energit, egy tapads gumival mg a htuljt is meg lehetne emelni. sszegezve a tapasztaltakat elmondhatom ,hogy nagyon kellemesen csaldtam a Hondban, nem gondoltam, hogy ekkora lmny lesz vele motorzni. Mindene megvan, ami egy j motornak ismrve, stabil futm, ers, egyenletes jrs motor, s j fkek. Kell ennl tbb?
|