Mercedes S s CL, 2003
2006.05.16. 19:01
Az j S Klasse is csak olyan, mint a rgi. Tkletes, s mg akkor is csak mrskelten vrpezsdt, ha 500 lervel, kamionokhoz ill 800 Nm-es nyomatkkal tombol alattunk, mint az j 600-as, V12-es biturb, a modellfrissts egyik legrokonszenvesebb jdonsga.
800 Newtonmter! Egy Actros nyergesvontat dolgozik 1500-2500 kztt. 800 Nm egy szemlyautban, mg egy kttonnsban is, mint az j 600-as S osztly s CL kup, nem is annyira flelmetes, mint inkbb slyos. lland koncetrci szksgeltetik, hogy ne menjnk ktszzzal. Az aut termszetesen hibtlan, napokkal elre tudjuk, mikor fog megcsszni, persze a sordds is csak azrt van, mert ekkora motorral nem mehetnk gy, mint egy Wartburggal. A hivatalos adat szerint 4.8 msodperc alatt van szzon, n enyhe emelkedn (!) 4.6-ot mrtem, gy, hogy 105 km-nl lltottam meg a stoppert.
Vezetsi lmnyrl nem nagyon beszlhetnk; ez a tkletessg lmnye, nem a vezets. A Mercedesnek igazbl felesleges reklmoznia - valaki vagy mercisnek szletik, vagy immunis r. n pldul ha visszagondolok a ktnapos tesztvezetsre a Fekete-erdben, egyszer sem jutott eszembe, milyen j is lenne egyszer, a tvoli jvben egy tszz lovas CL. Maga a perspektva egyltaln nem irrelis, pldul brmikor megeshet, hogy Bill Gates rkbe fogad, aztn msnap reggel cignytra megy a mzli, s meghal. De akkor is inkbb egy MX5-st, meg egy Barchettt vennk, a Ferrarik mell persze.
Az j 350-es V6-os, ms szval a Modifizierter Sechszylinder f tulajdonsgai a mehr Leistung s a weniger Verbrauch, kevesebbet fogyaszt a nagyobb teljestmny mellett.
A klsdleges vltoztatsokban az S-Merci nem okoz szleskr dbbenetet, n aztn meg nem mondanm, miben klnbzik az elz, 1998-as modelltl, leszmtva, hogy a hts lmpa cskozsa minta ms lenne. Vltozott a fnyszr (plusz ttetsz veg optika), a htrcs (meredekebb), a lkhrt (taln az alja?), a kls tkrkn pedig most mr nem csak index, de az jszakai ki-beszllst megknnyt lmpk is vannak. s ksztettek nhny szp j alufelnit.
Bell szerfltt nagy horderej vltozsokat figyelhetnk meg, pldul krmozott beraksokat a fabortsokban s krmozott kszbdszlcet. A kzps kartmasz nyitsakor a benne elhelyezett mobiltelefon a vezet fel fordul ki. Alapfelszereltsg lett a fthet kormnykerk s a vezetsdinamikai ls. s nagyobb lett a navigci kpernyje.
Knyelmi extrk tern a fenkmasszroz s a szellztetett/fttt ls bevezetse ta knosan kevs feltallni val van. A Mercedesnl mr rgi dolog a Sitzdinamik: kanyarokban az ls megfelel oldala megkemnyedik, s vasmarokknt tartja oldalirnyban cssz bordinkat. n most prbltam elszr, s br elzleg azt hittem, utlni fogom, hamar megkedveltem. Egsz gyorsan reagl, szlalomplyn taln kevs lenne, de a valsgban olyan t nincs, amit ne tudna kvetni az oldals kemnyedsekkel. A legjobb azrt termszetesen tovbbra is az, amikor kirnk a sksgra s kikapcsoljuk a Sitzdinamikot, majd az lssel egytt elernyedve knyelmes terpeszkedsben folytatjuk utunkat.
Az j S Klasse-futm a posztmodern szp pldja. Sok prmium-gyrt mostanra kszlt el a maga alumnium-konstrukcijval, ami a rugzatlan tmegek cskkentse rvn javtja a menettulajdonsgokat. A Mercedes viszont a 2003-as modellekben mr nem csak alumniumot hasznl. A ngykerkmeghajts S s C osztlyokban kovcsolt acl lengkarok s acl motor-kormny-futm zsmolyok vannak, a kemnyebben terepez blnamercisek komfortrzetrt.
A Pre-Safe rendszer alapgondolata hasonl a Mercedesben mr bemutatott fkbett-elbellthoz, ami rzkeli, ha hirtelen lptnk le a gzrl, s kzvetlenl a trcsa mell nyomja a fkpofkat. Ezzel nhny szzadmsodperccel cskken a fkrendszer reakciideje, ami nagyobb sebessgnl mr mterekkel rvidebb fkutat is jelenthet.
A baleset-elrejelz rendszer teht nem tartalmaz Nostradamus-processzort: a Pre-Safe a kitrsgtl elektronika (ESP) s az elektronikus fkasszisztens (BAS) jelei alapjn minst valamit vszhelyzetnek. Hirtelen nagy fkezs, vagy a hts kerekek megcsszsa esetn az lsllt motorok a balesetkor legbiztonsgosabb, fggleges-kzeli helyzetbe lltjk a tmlt. Ezzel prhuzamosan rnk szortjk az vet, s - megcssz hts kerekek esetn - az aut zrja a toltett. Ez az vfeszts nem azonos az egyszer hasznlatos pirotechnikai vfesztssel, hiszen ha ltalnos csaldsra mgis elmaradna a baleset, az v visszalazul s a tmla is visszall. Fontos jrulkos jttemny, hogy ha mgis csattanunk, a pirotechnikai vfesztk kisebbet rntanak rajtunk.
A Mercedes lassan, de biztosan feladja a htskerk-hajtshoz val, ragaszkodst, s most mr a legnagyobbakban is kaphat ngykerk-meghajtsos vltozat (kt V8-as s egy V6-os motorhoz). A 4MATIC rendszerrel kapcsolatban a Mercedes azt az egybknt abszurdnak tn elemet hangslyozza, hogy - a meghajts szempontjbl persze - jobb, mint a Mitsubishi Pajero. Meg is nznm, ahogy egy blnamerci letol a srban a dlrl egy Pajert, hehe.
Ilyet persze mg a Mercedesnl sem lltanak, azt viszont igen, hogy a fkdifferencil-rendszer az els tengelyen is kpes megfelelen sakkozni a nyomatkkal, mg a Pajern ugye nincs ell diffizr. A 4MATIC termszetesen kzti, havas-taknyos-nylas tviszonyokra val, de ilyet most Baden-Wrttenbergben nem produklt a Mercedes. gy azt sem sikerlt kiprblni, amita szakma a 4MATIC rovsra r: hosszabb, komolyabb terepezs esetn a kiprg kerekek lland fkezgetse miatt hamar kopnak a fktrcsk- s bettek.
Szp, rokonszenves, ugyanakkor a maga titokzatossgban mrhetetlenl izgalmas, hogy a Mercedes szakemberei az effajta eladsokon ktelez, fikzsos jelleg sszehasonltsok alkalmval nem nevezik nevkn a konkurenseket. A Baden-Baden-i fejtgtn a BMW rvidts is sszesen taln ktszer ha elhangzott, egybknt a klnfle tblzatokon Hersteller A, B, C, D s F a legfontosabb vetlytrsak neve.
Piacvezets |
A jelenlegi S osztlybl az 1998-as piaci bevezets ta 325 000 fogyott. A Mercedes cscsmodellje mindentt piacvezet, de Japnban mg az abszolt tbbsget is megszerezte, 58 szzalkos piaci rszesedssel. | | | Az F Hersteller valsznleg vagy valamelyik angol cg lehet, vagy ltalban az angol luxusmrkk. Esetleg a Humvee, mert a grafikonok alapjn rmisztek a sly- s fogyasztsi adataik. Na, s ez a tblzat be is teszi a kaput az F Herstellernek: mg egy tkozott 6 Zylinderesk sincs 300 l felett. Nyolchengeresk az van, de az meg 20.7-et fogyaszt, mg a Mercedes azonos mret motorja 11.9-et.
A 12 hengeresek sszehasonltsa kicsit izgalmasabb, a Hersteller C egsz kzel van, mert, csak egy literrel fogyaszt tbbet. Viszont 80 lval kevesebbet tud. Ki lehet ez a boldogtalan? Az Audi?
Ha mr szba kerlt a BMW, s a technikai jtsok, a legfrissebb 7-esbe 60 j szabadalom kerlt. Az j cscsMercedesbe pp feleannyi. Hogy ez most j avagy rossz, legalbb olyan sszetett filozfiai problma, mint hogy gy ltalban mi a j s mi a rossz. Az effajta okfejtsek normlis esetben azzal vgzdnek, hogy minden relatv.
A BMW (Hersteller B?) vsrlinak lelke a felmrsek szerint vgzetesen vonzdik a technikai klnlegessgekhez. Az sem zavarja ket, ha a mszerfal egy loktorllomsra hasonlt, vagy ha az automata kormnyvltt D-llsba akartk rakni, de az ablaktrl indult el, amit valahogy ki kne mr kapcsolni, de hogyan is?
Az j S osztlyon nem ltszik a cscstechnika; maradt a jl bevlt, hangulatos otthoni dolgozszoba-jelleg. Kicsit persze sok a kapcsol, de a helyzet az, hogy br a meseirodalom ilyen radiklis vltsokat nem ismer, akr egy Trabantbl tlve is elboldogul a vezet. Tkletes ergonmia, tkletes knyelem, tkletes biztonsg.
Visszatrve a nagyeladsra, bizonyos szempontbl zavar, msrszt viszont felemel, hogy a francia szakjsgrk mit nem merszelnek a minsgi autgyrts fellegvrban, ahol egyrszt ugye rdemben feltalltk az automobilt, msrszt azta is a legjobb autkat csinljk. Vannak gyorsabbak, izgalmasabbak, szebbek, a Mercedes meg a legjobb. No de, bon jour, mirt nincs benne DVD-lejtsz? Amikor a konkurensekben, nyilvn a B s C Herstellerben van, az F Herstellerben meg taln hrom is, attl fogyaszthat annyit.
Cypselus von Frankenberg, a Mercedes szemlyaut-gyi kommunikcis igazgatjnak arcizma sem rezdl; khm, hamarosan, monsieur, hamarosan, mr fejlesztjk.
-Aztn, hogy egyik szavamat a msikba ne ltsem, au revoir, mi az, hogy a tbbi Hersteller telis tele van hatsebessges automata vltkkal, a Mercedes meg itt csfoskodik a maga tgangosval? -Nos, a Mercedes motorjai kzismerten nyomatkosak, ezrt nem ignylik a hat fokozatot. De mr fejlesztjk. -s fkomadta, Lizarazu, mi van a rablsgtlssal? Ha pldul valaki inkbb amerikai luxusautt vesz, mert a Mercedesben lpten-nyomon elraboljk? -Khm, dolgozunk olyan rendszereken, amik biztonsgosabb teszik az autzst az rintett terleteken. Mr ki is nztem magamnak egy j ers fggnyt, amire felkapaszkodok, ha szabadon eresztik a dobermanokat, mert az jsgr-kontingens nyilvnvalan leszerepelt. Tessk, itt egy aut, aminl a vezet pozci megerstse a feladat, amihez 340 szabadalom fzdik, erre tessk, csinljk itt a palvert. Ksz csoda, hogy nem sjtott kznk a mennyk.
Szp dolog a techno, kedvenc jdonsgomhoz azonban nem kellett hosszas fejleszts, csak egy kis gondolkods: a klmaberendezs s a fts csak azoknl az lseknl mkdik, amelyeknl be van csatolva a biztonsgi v.
Nhny biztonsgtechnikai szabadalom a Mercedestl |
1939: Reichspatent, azaz birodalmi szabadalom Barnyi Bla s Karl Wilfert tallmnyra, a stabiloldaltkzs elleni vdelemmel elltott autra.
1947: Barnyi Bla szabadalma a biztonsgi, hrom rszbl ll, balesetkor sszecsukd kormnyoszlopra.
1951: Barnyi Bla szabadalma az elklntett gyrdznkkal elltott autra.
1957: A Mercedes bemutatja a ktpontos derk-vet. 300 SL roadster ngy trcsafkkel.
1959: A Mercedes 220 S, 220 ES s a 220 SE az els biztonsgi karosszrij, rendered safe-j autk. Az els trstesztek Sindelfingenben.
1963: Ktkrs hidraulikus fkrendszer a 220 S-ben.
1965: A 250 S-ben megjelenik a hidropneumatikus szintszablyoz rendszer.
1968: A Mercedes-Benz ltal kifejlesztett biztonsgi fejtmla bemutatja.
1969: Megalakul a Mercedes balesetkutatsi osztlya. Elindul a "Biztonsgi vfeszt Fejlesztsi Program".
1970: Bemutatjk a blokkolsgtl, az ABS prototpust.
1971: A Mercedes benyjtja szabadalmi krelmt a lgzskra.
1974: Az els rsztfedses trsteszt Sindelfingenben.
1979: Minden lsen szria a biztonsgi v. Az j C osztly a vilg els olyan autja, amit a rsztfedses trstesztek tapasztalatai alapjn terveztek.
1980: Vezetoldali lgzsk s vfeszt az utasoldalon az S osztlyban.
1984: Minden Mercedes-ben szriatartozk az vfeszt az els lseken.
1987: Az j S-osztlyban rendelhet extra az utasoldali lgzsk.
(megjegyzs: Sindelfingenben rendesen, kezetekkel rjk Barnyi Bla nevt) | | |
|