Ahol a Dummie-k laknak
2006.05.16. 18:58
A technikai kutattkzpont dolgozi immr 115 ve azzal a tudattal brednek, hogy tennik kell valamit a balesetek megelzse rdekben. Az itt dolgoz 110 ember egy rsze a korbban bekvetkezett esemnyek maradkait vizsglja, mg a tbbiek laboratriumi krlmnyek kztt maguk idzik el azokat a helyzeteket, melyek htkznapjainkban brmikor elfordulhatnak.
 |
| A jelenleg a Mnchen melletti Ismaningban mkd Allianz Zentrum fr Technik - rviden AZT - eldjt 1890-ben hoztk ltre, az ipari krok enyhtsnek s megelzsnek elsegtse cljbl. A XX. szzad vrzivataros Nmetorszgban nem volt knny helyzetben a cg, gy j pr vtizednek el kellett telnie, mg Berlinbl 1962-ben ismt Bajororszg kzpontjba kltzhetett. 1971-ig csupn ipari kutatsokkal foglalkoztak, mgis szksges vlt egy kzlekedsi rszleg megalaktsa is, mivel a szemlygpkocsik szmnak rohamos nvekedsvel az ezen a terleten bekvetkezett balesetek szma is jelentsen megntt.
Ma az AZT-nl harmincan foglalkoznak jrmkrok okozsval, enyhtsvel, megelzsvel s javtsval. Cljuk a biztonsg fokozsa s a javtsi kltsgek minl alacsonyabbra szortsa. 2003-ban, Nmetorszgban a ktelez biztostsok terhre tlagosan 3430 eurt fizettek ki a biztostk, ami valamivel tbb, mint 850 000 forintnak felel meg. Tz v alatt ez csupn 771 eurs nvekedst jelentett, tbbek kztt a nap, mint nap vgzett vizsglatoknak ksznhet. Magyarorszgon valamivel 400 000 forint alatt maradt az egy kresemnyre jut kifizetett sszeg.
Az AZT-nl vgzett jrmipari vizsglatok ngy terletre terjednek ki. A trstesztek s a prbajavtsok mellett az utas- s lopsbiztonsg fejldsnek elsegtse is a program cljv vlt. A 80-as vekben a cgnek jelents szerepe volt az elektromos immobiliserek kifejlesztsben is, amivel a 90-es vek elejre rohamosan megszaporodott autlopsok szmt nagysgrendekkel vissza tudtk szortani. A '93-as 144 100-as rtkhez kpest 2002-ben mr csak 57 400 biztostott autt loptak el Nmetorszgban. Igaz a biztostk ltal kifizetett krtrts az autk rtknek gyors nvekedse miatt szinte vltozatlan, az AZT kutatsai mgis jelents szerepet jtszanak a biztostsi djak szinten tartsban.
A kvetkez vizsglt kategria az utasbiztonsg. A kutatsok kiterjednek a gyereklsek elhelyezstl kezdve a megfelel vezeti helyzet megvlasztsn keresztl, a klnbz - akr kutyknak kszlt - biztonsgi vek fejlesztsig, tesztelsig. Fokozott veszlyben vannak a kisgyerekek, akik csakis gyereklsben s - az AZT javaslata szerint - lehetleg a htul utazzanak. Amennyiben az utasoldali lgzsk nem kikapcsolhat, kifejezetten tilos az els lsben rgzteni gyermekeinket, amirl rvid trstesztek kpsoraival brkit meg is gyznek a nmet kutatk.
A felfjd lgzsk az els tizedmsodpercben mg puhn leli krl az tjba kerl trgyakat, de pillanatokon bell kkemnyre fjdik s ellk magtl mindent, nincs, ami ellenllhatna neki. Egyedl a biztonsgi vvel rgztett, elrelendl felntt teste az, amire jtkonyan csillapt hatssal van a programozott felfjds. Persze az sem mindegy, hogyan ri azt el.
Gyakori jelensg, hogy ell, az utaslsben helyet foglal felntt hosszabb t alkalmval lbt a mszerfalon pihenteti, vagy az lst htradntve bbiskol. Els esetben egy balesetnl elszr a szlvd vlik az utas lbnak ldozatv, majd a lgzsk felfjdsakor gy bucskzik vissza a magatehetetlen test az utastrbe, mint egy darab fa. Ekzben magval sodor mindent tjba kerlt, gy veszlyeztetve akr a vezet testi psgt is.
A dummie csald
A pincben lak csald 7 tagbl s egy kutybl ll. A kis kedvenc majdnem nyolc kilt nyom s teljesen hzi kszts. Vele szimulljk a balesetkor elszabadul rgztetlen test okozta srlseket. Van ezen kvl egy 50 s egy 90%-os frfi, ami arra utal, hogy mg elbbinl az USA frfilakossgnak 50% kisebb s knnyebb, addig hrihorgas testvrnl csupn 10% ntt nagyobbra. Mellettk l egy 50 s egy 80%-os n, valamint egy 10 s egy 6 ves gyerek. Velk hatukkal, klnbz prostsban akr 60 km/h-s tkzseket is vizsglhatnak, mg hetedik trsuk kifejezetten kis sebessggel trtn balesetek szimullshoz kszlt. Klnlegesen rzkeny nyakval igen behatan vizsglhatjk a legaprbb erhatsokat is. Egy dummie rtke mintegy 50000 eurra rg, teht az itt lak csald sszrtke majd 90 milli forint.
Msodik esetben a tlzottan htradnttt lspozci miatt nem is jn ltre kontaktus a lgzsk s az utas teste kzt. Baleset esetn a test gy egyszeren becsszik a mszerfal al, mikzben a rossz helyen elhelyezked biztonsgi v ersen bevg a hasi lgy rszekbe. Teht nem elg minl tbb lgzskot vsrolni az autnkba, tudni kell helyesen hasznlni is. De nem csak az utasnak. Nem is gondolnnk, milyen veszlyeket rejt az ersen koncentrl vezet testtartsa, amikor szinte a kormnyra hajolva irnytgatja kedvenc autjt. Egy ilyenkor bekvetkez balesetnl letveszlyes ervel prseli az lsbe a lgzsk a tl kzel lket. Az alapvet biztonsg elrshez a kormny s a mellkas kztt minimum 25 cm tvolsg szksges s ez a legals rtk, ahol mr van eslynk.
Az itt vzolt helyzetek a biztonsgi v nlkl utazkra fokozottan rvnyesek, br a mai rendszerek egy rsze mr figyeli az vek llapott s ms-ms idpontokban nyitja a lgzskokat bekttt s bektetlen utasnl. Utbbinak mgsem biztostja semmi, hogy pont ott fog tallkozni a kkemny prnval, ahol arra a tllshez a legnagyobb szksge lenne. Csak ha minden biztonsgi szablyt betartunk, akkor vlhatnak rdekess a kvetkez kt kutatsi fzis eredmnyei.
Jl berendezett lakatos s fnyezmhely ll az AZT rendelkezsre, amelynek pincjben az sszes Nmetorszgban forgalmazott auttpus hzi trstesztjt elvgzik. A teszt krlmnyei az AZT sajt vizsglatainak elvrsaihoz igazodnak, de minden pontjban igen professzionlisnak mondhat. A kiszemelt ldozat 15 km/h-val s 40%-os tfedssel tkzik a folyos vgn ll, nem deformld srga akadlynak. Ez krlbell egy tlagos vrosi baleset krlmnyeinek felel meg, gy autnknt modellezhet az a srlsi s javtsi folyamat, amely ma a biztost kreseteinek legnagyobb szzalkt teszi ki.
Miutn a mszerek s a dummie-csald eredmnyeit kielemeztk, hozzltnak az aut szabvnynak megfelel javtshoz. Az alkatrszek cserje, javtsa s a fnyezs is hzon bell, laboratriumi krlmnyek kzt zajlik. Az AZT a javtsi kltsgek hiteles becslse mellett a javtsi s autptsi technolgia fejlesztst is clul tzte ki, pldul knnyen cserlhet s hatkony energiaelnyel znk folyamatos fejlesztsvel. A vizsglatok s mrsek eredmnyeit vgl megosztjk a konkrt autt kszt gyrral is, hogy az ennek segtsgvel minl biztonsgosabb s egyszerbben javthat jrmveket fejleszthessen.
Az AZT msik rszlege kt s flszer nagyobb erforrsbl gazdlkodva sokkal tfogbb kutatst vgez az ipar minden terletn. Persze itt is a kzlekeds megszllottjai dolgoznak, amirl dugattybl kszlt ajtnehezk s a trtt ftengelyre szerelt dohnyzasztal tanskodik. Tevkenysgi krkbe mgis inkbb az anyagvizsglat, a tzvdelem, a biztonsgtechnolgia s a kockzatelemzs tartozik.
Ennek keretben laboratriumaikban felgyjtanak mindent, ami ghetnek ltszik s azt is, ami nem, majd megprbljk eloltani, a lehet legkevesebb jrulkos krt okozva. Vizsglnak itt felrobbant turbint - amibl egy 35 tonns darab az udvaron killtva meg is tekinthet -, legett elektromos-kerekesszket, szlerm elfradt fogaskerekt -, ami nem brta a 150 mter magasan rnehezed 350 tonna slyt -, s mindent, aminek mkdnie kellene, de valamirt mgsem teszi.
Az eredmnyeket aztn az gyfl vagy a megbz okulsra felhasznljk s javaslatokat tesznek a szksges vltoztatsokra. Mg a versenysportra is hatnak az itt vgzett kutatsok, tbbek kzt a BMW WilliamsF1 Team is ilyen egyttmkds segtsgvel cskkenti kockzatait. Gyakran azonban teljesen j kihvsokkal kell szembenzni, ezrt ma mr terrorveszly technolgiai jelleg elhrtsval, valamint IT-biztonsggal is foglakozik az AZT ipari rszlege. De hogy mi bektjk-e biztonsgi veinket, csak rajtunk mlik.
|