Seat Leon (2005)
2006.05.16. 18:55
Az EuroNCAP mg tavaly trte ssze a VW Golf V padllemezre plt tucatnyi modell kzl a legsportosabb megjelenst. A Seat Leon minden kategriban egy-egy csillaggal maradt el a maximumtl.
Frontlis s oldals tkzsvdelem |
 |
 |
 |
 |
 |
Gzolsi rizikfaktor |
 |
 |
 |
 |
Gyermekbiztonsgi vdelem |
 |
 |
 |
 |
 |
Teszteredmnyek: sszests: 32 Frontlis: 12 (75%) Oldals: 18 (100%) Biztonsgiv-emlkeztet: 2 Gyermekbiztonsg: 42 (86%) Gyalogosbiztonsg: 24 (67%)
 A Leon az NCAP Small Family Cars kategrijban, azaz a kis csaldi autk kztt indult. Ngycsillagos felnttutas-vdelme kiss meglep, hiszen az ugyanebben a gposztlyban versenyz s-padllemeztrs Golf V annak idejn t csillagot kapott. Maradt mr ms is szgyenben: az Octavia is csak ngyesre vizsgzott, mint Nagy Csaldi Aut. Mgsem mondhatjuk, hogy a VW hanyagabbul kezeln a nem-nmeteket, hiszen a mrkatrs Altenak nem jelentett gondot a kivl konyakokra is jellemz minsts megszerzsre a Kis MPV-k kategrijban. A tanulsg leginkbb csak annyi, hogy a konszerneseds semmire nem jelent garancit, a trstesztek vilgban semmi sem biztos egszen addig, amg el nem kezddik az acllemezek sszegyrdse s az vegek sztrobbansa.
 |
 |
 |
Srls eslye a sofrn frontlis tkzs esetn |
Srls eslye az utason frontlis tkzs esetn |
Srls eslye a sofrn oldaltkzs esetn |
A teszten jobbkormnyos, Reference felszereltsg 1,6-os Leont zztak. Az tajts ferdeht 1234 kilogrammot nyomott, a hts ablakba sllyesztett kilincsnl pedig ezttal jval nagyobb szerepet kaptak a kevsb ltvnyos dolgok, azaz a kt frontlgzsk, az oldal- s fggnylgzskok. A hts-kzps lhelyre szorul szerencstlenen kvl a Leon minden utast ver-hatrolk vdik, a kt ell l v-elfesztkre is szmthat a bajban. Az aut csak az ell lket figyelmezteti vk bektsre. ABS s kiprgsgtl is volt a tesztautkban, de ezek a kiegsztk ezttal csak az anyagi kr nvelsben jtszhattak szerepet. Az EuroNCAP ezttal semmilyen kln kommentrt nem fztt a teszthez - ritka az ilyen. Nzzk a tapasztalatokat!
A Leontl egyrtelmen a frontlis tkzsen mutatott hinyossgok vettk el az tdik csillagot, ebben a versenyszmban utasvdelembl csak 75%-os teljestmnyt prduklt az aut. Pedig a rszletek rendben vannak: a bbuk s lgzskjaik puffansa elrsszeren zajlott le, a kormny mindssze 16 millimtert mozdult el, balra. A vezet mellkast nem srtette meg a kormnykerk, a 28 mm-t htrahajl A-oszlop pedig az NCAP rtkelse szerint nem bontotta meg az utascella integritst.
Ami a lbteret illeti, a Leonban jobb az anyslsen lni, amikor szembl becsapdik egy msik aut. 64 km/h sebessggel, 40%-os tfedsben rkez ellenfl esetn a vezet lbfejt az 56 mm-rel htra- s 16 mm-rel felugr fkpedl fenyegeti, lbszrra, trdre pedig a kormnyoszlop, a gyjtskapcsol s a kormny magassgllt karja visel gondot. Az illusztrcin a vezet mindkt combja a biztonsgi kockzat szempontjbl hatresetet jell narancssznben tndkl.
 A frontlis karambolt tvszelt, kiss megknzott bbuk szmra az oldaltkzsi teszteken mr megnyugtat, szzszzalkos vdelemmel szolglt a Leon. A lgzskok a pznateszten s az oldaltkzst imitl prbn egyarnt annak rendje, s mdja szerint nyltak, az tkzs oldaln l bbu (azaz a vezet) nem szenvedett komolyabb srlseket.
A gyermekvdelemre kapott ngy csillag 86%-os teljestmnyt jell, ami az NCAP eddigi eredmnyei kzl sszestettben a msodik legjobb rtk. Csak a Toyota Prius volt gyesebb, 88%-ra kapott szintn ngy csillagot. A Leon nincs egyedl eredmnyvel, 86%-os lett az 5-s BMW, a Peugeot 407 Coup s a Citroen C4 is; a konszernen bell viszont - s ez megint parajelensg lehet - csak a VW Fox szerepelt ilyen jl. Az ISOFIX-ktssel rgztett Fair Bimbo Fix lsbe csatolt, menetirnyba fordtott hromves s menetirnynak httal ltetett msfl ves babaimitcik szmra nem jelentettek klnsebb kockzatot az tkzsek sorn fellp gyorsulsok, tdsek. Egyedl a hromves makett testn mrt teljes terhels jelzje lg ki a sok good s protected, azaz j s vdett minsts kzl: ezt mindssze elfogadhatnak tlte az NCAP.

Ami szegny vigyzatlan gyalogosokat illeti, a Leon szpsges elejn fekdve szerencssnek rezhetik magukat: puha, finom fellettel tallkoznak. A legnagyobb veszly a felnttek combjait s a gyermekek medencjt fenyegeti, a nem lthat, de az NCAP szerint gzolskor ugyancsak rezhet merev l formjban. A motorhztet kellen rugalmas, nem okoz nagyobb srlseket, csak a szlvd als peremnek kls znit kell minl tvolabb elkerlni. Az illusztrcit elnzve akkor jrunk a legjobban, ha laza terpeszben, az aut kzpvonalba igazodva vrjuk a zebrn rnk ront Leont.
|