Fiat Croma (2005)
2006.05.16. 18:43
A nagy Fiat nem hozott szgyent a konszernre. A hrom testvrmrka legszrkbb kzpkategrisa simn hozta a 159-es Alfa remek eredmnyeit: t csillag a felntteknek, ngy a gyerekeknek, egy a gyalogosoknak. Csak a miheztarts vgett: ugyangy teljestett az j BMW 3-as is.
Frontlis s oldals tkzsvdelem |
 |
 |
 |
 |
 |
Gzolsi rizikfaktor |
 |
 |
 |
 |
Gyermekbiztonsgi vdelem |
 |
 |
 |
 |
 |
Teszteredmnyek: sszests: 34 Frontlis: 15 (94%) Oldals: 18 (100%) Biztonsgi v-emlkeztet: 2 Gyermekbiztonsg: 39 (80%) Gyalogosbiztonsg: 6 (17%)
 A pedlok rakonctlankodtak, de a trdlgzsk dicsn vdte a lbakat Az NCAP balkormnyos, 1,9 literes dzel Cromkat terelt a vghdra, egyenknt 1540 kg lslyban. Az autkat bsgesen elltta biztonsgi felszerelsekkel a gyr. A frontlgzskok kt fzisban fvdnak fel, a vezet trdre kln kis ballon gyel, az oldal- s fggnylgzskok sem maradhattak el. Az els lseket v-elfesztkkel s erhatrolkkal egsztettk ki, htul a kls lseken a gyerekeket fels rgztkapoccsal kiegsztett ISOFIX-dokkolrendszerbe kattinthatjuk. Figyelem: a teszteredmnyek a 2014896-es alvzszm utni pldnyokra llnak.
 |
 |
 |
Srls eslye a sofrn frontlis tkzs esetn |
Srls eslye az utason frontlis tkzs esetn |
Srls eslye a sofrn oldaltkzs esetn |
A frontlis tkzsi prbn a Croma bal eleje 64 km/h sebessggel csapdott a deformld akadlyba. A Fiat stratgija a harcban inkbb a lgzskokra, mint a merev utascellra plt: az A-oszlop 21 mm-rel hajlott htra. A kormny minden skban elmozdult, a vezet mellkasa fel 2,9 centit, felfel 18-at, jobbra 8 millimtert hajlott. Ezzel egytt a vezet s a kormny kzvetlenl nem tallkozott, a kabin integritsa pedig az NCAP rtkelse szerint nem srlt.
 "Vgre nem fzik a trdem!" A lbtrben is ehhez hasonlan zajlottak az esemnyek. Br a fkpedl nem tallott tizenkt centivel elmozdulni htrafel, a trdlgzsk kivlan kompenzlt. A vezet trde, combja srls nlkl kerlt ki a csattansbl. A minst intzmny kln kiemelte, hogy nem csak a pirotechnikai bvsztrkkel vdett sofr, de az utas dummy is biztonsgban volt: az lbterben sem keletkeztek tp-marcangol szilnkok. St, az illusztrcit elnzve az lbszra jobban vszelte t a bajt, mint a pilta-bbu. A frontlis tesztben a Croma 94%-os vdelmet nyjtott az utasoknak!
 "Balrl j!" Ha 29 km/h sebssggel pznba vgdik a Croma, vagy ha 50 km/h-val megrkezik az ajtba a msik aut, mg ennl is nagyobb biztonsgban vannak az ell lk. A becsapds oldaln ldgl bbu szz szzalkos vdelmet kapott a nagy Fiattl, a lgzskok nyltak s vdtek fejt, tort, potrohot; az NCAP nem is kommentlta az esemnyt. Megvdte, oszt jvan, nincs mirl beszlni.
Hasonl volt a helyzet a htra bekttt dummy-fikk esetben is. Ezttal a 36 s a 18 hnapos gyermekimitcikat egyarnt menetirny fel fordtott Britax-Rmer biztonsgi lsekbe ktttk, ezeket pedig az ISOFIX-horgonyokkal rgztettk. Aztn jttek sorra a karambolok, az NCAP dolgozi meg csak ikszelgettk a tesztlapokon a "good" s "protected" szavak melletti rubrikkat. Mindssze azt kifogsoltk, hogy az utasoldali lgzsk kapcsoljnak llsa nem egyrtelm, illetve hogy a hts lsek ISOFIX-kapcsait nehz szrevenni.
Ttovn kszl gyalogos viszont jobb, ha nem kerl a Croma szne el. Az aut kkemny lkhrtjn csak gy reccsennek a csontok, a motorhztet ells le csak a kt szln lgy valamelyest. A motorhztett magt is csak ott puhtottk fel mmel-mmal, ahol egy elttt gyerek feje koppanna rajta. A csontosabb felnttkoponya mr biztosan piros znba rkezik, a szlvd als kerete is mindent megtesz egy j kis agyrzkdsrt.
|