Tesztek : Menetprba: BMW 1-es sorozat |
Menetprba: BMW 1-es sorozat
2006.05.16. 18:41
Megyek, megnzem magamnak a szakllas gonosztevt, gondoltam vidoran Mnchen fel menet. Ebbl is ltszik, hogy Chris Bangle-nek, az j 1-es, X-3-as, 4-es, 5-s, 6-os s 7-es BMW dizjnernek milyen rossz a sajtja. rdekes mdon a prftk kztt is gyakori viselet a szakll, Bangle kollga pedig a tbbszri verblis megfeszttets utn idvel szintn az r jobbjn tallhatja magt: nekem pldul mostanra nmelyik munkja kimondottan tetszik. Aztn eszembe jut az X-3, s megtntorodom.
 |
| Mire magamhoz trnk, mr meg is ltom lben, s tnyleg iszony. Az X-3, nem Mr. Bangle. rletes szerencsnkre minket egy msik aut visz a sajttjkoztat helysznre, egy j 5-s kombi. n meg ott csorgok mellette tancstalanul, s nem rtem: ugyanaz az ember, ugyanaz a formanyelv, s ezrt most tiszta szvvel rajongani tudok. Az 1-es teht egyenl eslyekkel indul, de n kicsit szorongank a helyben.
A sajttjkoztat helyszne a reptr egyik mellkgban tmeneti dekorral kialaktott herny belseje. pp itt hmmgk a futm s a hajtslnc falra szerelt demvltozata eltt, a kezemben vres hsos falatka s narancsl, amikor kis khintssel elkezddik maga a nagy prezentci. Mieltt a kvetkez krlmnyt lerom, szeretnk nyomatkostani kt paramtert: Nmetorszgban vagyunk, nmet cg sajtesemnyn. Teht, vissza a rideg tnyekhez: a helyisgben nincs egyetlen huncut szk sem. Sehol.
A szememmel cseh kollgk tekintett keresem, futballbosszra gyanakszom. Igazbl persze egsz msrl van sz, a BMW csak azt szeretn, hogy ne kkadjunk bele a tolmcsgpekbe s a jegyzettmbkbe, hanem figyeljnk oda, fontos mondanival jn. Csak rviden, uraim, tudom, hogy mr a pokolba kvnnak: az 1-es BMW pont jkor jn, az id most rett meg r. A 3-as egyre hzott, br htul szk, a Minit direkt gyakorlatilag ktlsesre csinltuk, teht a kett kz pont befr egy prmium kompakt.
Radsul mostanra mr csak a Singer Chamois nem furakszik ebbe a kategriba: az Audi nyolc ve keresi vresre magt az A3-mal, szintn a msodik genercinl tart a Volvo S40, az Alfa 147 is j hrom ve lett v autja, szval elaludtunk, elnzst krnk. De legalbb nem csinltunk egy rmes kis mikrobuszt, mint a merdzss kollgk Stuttgartban, ihi-ihi. Szz sznak is egy a vge, most lettnk ksz, ez a megfelel idpont, klnben is pp felszkben a prmiumpiac, tehets fiatalok a lthatron, individualits meg minden. lltlag majd' minden Egyes rendelsre kszl majd, egyedi specifikci alapjn, remlhetleg szzezrvel.
De a lnyeg nem ez, hanem hogy a BMW gy llt neki relatve kis autt csinlni, hogy elhatrozta, egy tapodtat sem enged a BMW-sgbl. A kategriban vtizedek ta elszr visszaforgatta hosszba a motort (az Impreza most nem r), hogy rendesen a hts kerekeket hajthassa, s krptlsul sztrugdosta a kerekeket, amennyire csak brta. A tengelytv szinte a legnagyobb a kategriban (st, a BMW szerint a legeslegnagyobb, de k kifelejtettk az tajts Honda Civicet, ami a maga 268 centijvel kt centit rver az 1-esre), a futm ell-htul gusztusosan fejlett, s minden illetkes megeskdtt, hogy j lesz vezetni.
J is. A motor gombnyomsra indul, kicsit kerreg, aztn megszeldl, ez ugyanis a 120d, azaz a 163 lers, 340 Nm nyomatk ktliteres dzel, ami egy darabig a cscsmotor szerept jtssza majd az Egyesben. A specifikcii alapjn ez most a kategria legjobb dzelmotorja, s a szubjektv benyomsok ugyanerrl szlnak. Nagyon alacsony fordulaton fuldoklik, aztn gy megindul, hogy mire a vlthoz tudunk kapni, mr le is szablyozott 4500 krl. Az els kt fokozat (a hatbl) tl hamar eltnik ahhoz, hogy az erejn elcsodlkozhassunk, de harmadiktl flfel mr lehet hmmgni, nagyon hast.
Van mg egy szintn ktliteres, de csak 122 lers dzel 118d nven, egy 115 lovas 1,6-os benzines alapmotor, s egy 150 lovas, ktliteres benzinmotor. Ezzel mg szvesen kiprbltuk volna az Egyest, mert a 120d a rettenetes ereje ellenre sem sportos motor. A meglduls-lekonyuls dzelkarakter sohasem lesz a prgni vgy, egyre dhsebben hz benzinesekhez hasonl, gy pedig inkbb versenyblnyen lnk, mint versenylovon. Gyorsnak szrny gyors: 7,9 alatt van szzon, ez egy ktezres dzeltl hihetetlenl j rtk. A benzines 120i 8,7, a 116i 10,8 msodperc alatt r ugyanoda.
Ahogy a sajtanyag rja, a BMW nem a futm gyengesgeit leplezend szerel menetbiztonsgi elektronikt az autiba, ezrt az nyugodtan kikapcsolhat, ha valakinek vadulni van kedve. Kiltt DSC-vel aztn rgtn kiderl, mirt is olyan magabiztosak gyriak, 340 Nm nyomatkot ilyen bartsgos egyszersggel aszfaltra vinni nem kis dolog. Eskdni mertem volna, hogy elektronika nlkl a 120d minden nagyobb gzra keresztbe fordul majd, de igazbl pont az ellenkezje trtnik. Ha valaki b gzzal rongyol egy szk kanyarba, azt fogja rezni, hogy a BMW nagyon tapad, aztn kicsit kitolja az orrt, aztn a kanyar bels vre es hts kerekt elprgeti, de nem nagyon tr ki a feneke, legfeljebb egy kicsit kedvesen kijjebb kszik.
Mindez termszetesen szraz aszfalton, a felras 17-es felnikkel s 205-s gumikkal igaz. Vzen, havon, murvn nyilvn ms a helyzet, de ebbl most csak murvt talltunk. J volt. A csszkls messze nem minden, st: a hlyegyerek zemmd mellzsvel, bekapcsolt elektronikai segtsggel is a kategria leglvezetesebb autja az 1-es. Knyelmesen sportosra hangolt, bmw-s futm, eleven s a motor erejnek ciblstl mentes kormnyzs, j vlt, nagyon j fk. A slyeloszts 50-50%, ahogy a BMW-nl illik, ezrt htul van az akkumultor, s amennyire lehet, htratoltk a motort is.
Kevs vidmabb dolog van annl, mint amikor a mrnkk szabadon megrlhetnek, s rdekes hlyesgeket tallhatnak ki. Ilyen pldul az akkumultorv rendszer, ami egyesvel lekapcsolgatja a nlklzhet fogyasztkat, (akr hasznlat s menet kzben) ha az akksinknak rosszul ll a sznja. A kedvencem viszont a lmpakunsztok sora: nagy fkezsre dupla felleten vilgtanak a fklmpk, s ha valamelyik izz kig, a szmtgp egy msikra osztja a feladatot. Teht ha kig a fklmpa, fkezsre a helyzetjelz fog hevesebben vilgtani, s ugyangy vannak beugr cseri az indexeknek s a kdlmpnak is. A slusszkulcs tvirnyt rszben nem elem van, hanem tlthet akkumultor, amit a kulcs foglalata mindig tpll, gy sose fogunk kint fagyoskodni a bezrt aut eltt.
Az izzts a kilincs megrintsekor megkezddik, gy nem kell az autban lve vrni. s a fedlzeti szmtgp figyeli az olaj llagt s szintjt, az els-hts fkbettek llapott, s figyelmeztet a vizsga s a zldkrtya rvnyessgnek lejrsra. s - figyelem - hasznlhat a menrendszere. A baljs iDrive nv s a flelmetes fm teker/hz/tol/nyomgomb maradt a rgi, de ezt mr mintha emberekre szabtk volna, nem programozkra.
Az iDrive tekergombja a kzpkonzolon l, a gynyr, alumniummal dsztett vlt s a szrnyen lehangol kesztytartfedl kzelben. Essnk tl ezen a fjdalmas rszen mielbb: a kesztytart mr egy zord pillantstl is sszekarcold, rideg fedele nem val ebbe az autba. A sorjs trkpzseb sem. Ez persze igazbl j hr, azt jelenti, hogy minden ms elem feln a BMW minsgi standardjhoz. Jk az anyagok, de fleg a formk jk, az ves kapaszkodk, amik kiharapnak egy darabkt a knyklkbl az ajtn, az egyszer de hatrozott, rdekes vonalak. A jsls kockzatt nagyban megnveli, hogy mi a legjobban flszerelt vltozatokban ltnk, s brbe ktve a munksmozgalmi lra is jobban mutat, mint foszl vszonban.
Majd' elfelejtettem: a barna mszerfal szerintem kicsit mersz. Klnsen az olyan barna. Aztn a nap vgre mg ezt is majdnem megkedveltk. Mert ha egy aut j, akkor szeretjk. Ha barna szegny, ht legyen barna. De azrt mskor mgse legyen barna. Br nem szigoran sznekkel fgg ssze, de a BMW szerint annyira biztonsgos az 1-es, hogy megellegezik maguknak az tcsillagos EuroNCAP trsteszteredmnyt.
Eddig brtam, most sznt kell vallani. Nekem tetszik az Egyes. St, azt gondolom, hogy az esetek nagyobbik rszben Chris Bangle-nek igaza van. Helyenknt taln tl hatrozott kzzel lengette a fejszjt, s az X3 tnyleg remnytelen, de a vilgot az ilyen emberek viszik elre. Az egyes kontrjai egy hallosan egyszer magas szr cipt mutatnak, de a temrdek jtk a felletekkel az oldaln, a finom lek mindentt s a meghatrozhatatlanul feminin cics-morcos lmpk annyira rdekesen sszetett formanyelvet alkotnak, amit szvesen hallgatok akkor is, ha nhol nekem mg kicsit hottentottul van.
rakat egyelre nem tudunk, csak annyit, hogy itthon a nmetorszgihoz hasonl, szerencss esetben ahhoz alulrl kzelt szintre szeretnk belni az Egyest. Ez tmilli forint krli nyitrat sejtet az 1,6-osnl, de ezt majd megltjuk szeptemberben, amikor a forgalmazs beindul. Mivel nagyszer aut, s vletlenl jl is nz ki, valsznleg nem lesz nehz dolga. Radsul a htskerk-hajts egyedisge s a technikai tartalom vgre rdemben megprbl rtelmet csempszni az eddig inkbb platformgyrsokbl s marketingelsbl ll prmiumautsdiba, amit szvbl dvzlk. Hathengeres benzinmotort bele, s ksz a leend kis klasszikus.
|